Uwaga: aby móc skorzystać z formularza rejestracji na wydarzenie, należy się zalogować.

Wybrany organizator

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu — Wydział Anglistyki (rejestracja zakończona)

Termin: 2022-06-02 | Rejestracja: 2022-05-07 15:12:00 — 2022-05-28 11:57:00

Koordynator: dr Tomasz Skirecki
E-mail: tomski@wa.amu.edu.pl

Szczegóły wydarzenia

Dynamika wielojęzyczności

  • Data wydarzenia: 2022-06-02
  • Godziny trwania wydarzenia: 11:00–12:00
  • Grupa wiekowa: 16 lat
  • Rejestracja: 2022-05-15 12:03:00 — 2022-05-15 12:03:00
  • Limit miejsc: bez limitu

Opis wydarzenia

Wielojęzyczność staje się normą, a nie wyjątkiem we współczesnym świecie. Osoby mówiące kilkoma językami obcymi są bardziej kreatywne, komunikatywne i lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów. Wykład ma na celu rozpowszechnianie w społeczeństwie wyników badań i informacji na temat wielojęzyczności, różnorodności językowej i edukacji wielojęzycznej oraz budowanie świadomości w tym zakresie. Wielojęzyczność jest procesem dynamicznym. Dawniej uważano, że to język ojczysty determinuje naukę kolejnych języków obcych, gdy tymczasem dzisiaj mówi się o wzajemnych oddziaływaniach między językami, również nienatywnymi. Kierunkowość tych zmian może być wieloraka, a języki mogą wchodzić z sobą w interakcję niezależnie od kolejności ich nabywania. Zdarza się, że jeden z  nierodzimych języków zaczyna pełnić funkcję dominującą. Obserwujemy zachodzące zmiany w obrębie języka ojczystego pod wpływem znajomości innych języków obcych, widoczne np. w sferze dźwiękowej i gramatycznej czy stopniu aktywacji kolejnych języków w mózgu. Osoba wielojęzyczna to nie jest suma osób jednojęzycznych; to jest synergia, dynamika, która tworzy zupełnie nową jakość językową.

prof. UAM dr hab. Magdalena Wrembel, prof. UAM dr hab. Anna Balas

Miejsce: ONLINE – premiera nagrania 2 czerwca 2022 na kanale YouTube Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki https://www.youtube.com/watch?v=21u85eAsCWA&list=PLYP_j-VZewb4HjQPk3cLkQMtRGc9LwgEo&index=5

Drukuj tę stronę Wróć